Print deze pagina

Lezing Blue Ocean Strategy op 5 november 2010 Scheveningen

Vrijdag 5 november 2010 heeft in een ‘ocean’-omgeving Emergo-VFC, middels de inspanningen van Nicoline Valk, een lezing georganiseerd over het onderwerp Blue Ocean Strategy (BOS). Mr. Peter ter Horst presenteerde deze middag over BOS aan 19 geïnteresseerde deelnemers. Hoe deze middag is verlopen kunt u hieronder lezen in het verslag dat is geschreven door een van de aanwezige leden, John van Lierop. Tevens worden de gebruikte sheets van deze middag op deze website geplaatst, alsmede enkele foto’s.

Ad Vriens

 

Op 5 november 2010 organiseerde Emergo een lezing over de “Blue Ocean Strategy”.

Een interessant onderwerp in combinatie met netwerk mogelijkheden, besluit mij meestal deel te nemen. Zelf had ik nog geen koude regenachtige dag ervaring, letterlijk boven het strand van Scheveningen, dat er meer als een bouwput dan een strand uitzag. Je moet alles eens meemaken!

Na de ontvangst met koffie startte Peter ter Horst zijn lezing over de “ Blue Ocean Strategy” BOS. Peter is als Lector Innovatief Ondernemen via The Learning Experience (LEX) verbonden aan de OU.

LEX  staat voor samenwerkend leren en lerend samenwerken. Eigen ervaringen worden gekoppeld aan die van anderen en aan kennis. LEX combineert leren, werken en ontspannen. Zie www.lex.ou.nl

 

Peter ter Horst gaf aan dat veel ondernemers strategie vaak traditioneel benaderen, door middel van allerlei ons bekende analyses. We spraken over de SWOT analyse, een tool waarmee het lastig is diepgang te krijgen. De vraag is of het resultaat oplevert? Sowieso is het de vraag of al de traditionele benaderingen nog werken. Je komt snel is de bestaande markt vol met concurrenten in de vechtersmarkt; de RED Ocean!

De vraag is dan ook “hoe ontwikkel je een strategie zodat concurrentie niet meer relevant is?”

Na het promotiefilmpje van Andre Rieu begon “geen concurrentie”  bij de 26 aanwezigen te leven.  Na andere flitsvoorbeelden van bedrijven zoals Apple, T-ford, Dell, Ikea, bekeken we een voorbeeld van het strategieplaatje (Strategy Canvas) van South-West-Airlines, de vliegtuigmaatschappij die als eerste prijsvechter startte.
Snel werd duidelijk dat het bij BOS om zogenaamde waardefactoren (competing factors) gaat. De typische BOS bedrijven kenmerken zich door lage scoren op een aantal factoren, maar hoog op een specifiek aantal waardefactoren. Nieuwe factoren lijken de sleutel om het onderscheid te maken. Peter lichtte dat toe met een sheet over waarde innovatie. 

Analyse van de “Yellow Tail” wijn maakte snel duidelijk hoe duidelijke keuzes tot een succes kan leiden.

In kleine groepjes mochten we aan de slag met onze eigen praktijk. Wat zijn nu die waardefactoren?  Het klonk gemakkelijker dan dat het was, want die waardefactoren dienen objectief te zijn of te maken!  De kunst is dat de waardefactoren beïnvloedbaar moeten zijn. Na inventarisatie is het zaak voor BOS bedrijven, de factoren te elimineren of te reduceren en anderzijds een aantal te versterken of nieuwe factoren toe te voegen. Met name het creëren van factoren die de branche nooit heeft geboden, lijken belangrijk voor het succes van BOS.

De vergelijking tussen Cirque du soleil en het traditionele circus in het strategieplaatje spreekt nu iedereen aan. Het lukt het de aanwezigen te verklaren hoe BOS werkt. Door bij het circus onder andere de factoren dierenshows en sterren te verwijderen en anderzijds de thema’s, verfijnde omgeving, artistieke muziek te creëren, is het een BOS bedrijf geworden.

Na vertoning van de Cirque du soleil promotiefilm zal ik in ieder geval in de toekomst de BOS strategie niet te vergeten!  Thuis meteen maar eens gekeken naar de website http://www.blueoceanstrategy.com

 

Na afloop van de lezing werden we tijdens de netwerkborrel rijkelijk voorzien van erg smakelijke  hapjes. Met uitzicht op een deels verlichte pier, de uitwisseling van ervaringen en het programma, is het een welbestede middag geworden. Met dank aan het bestuur, voor het organiseren van deze interessante lezing en gezellige borrel!

 

John van Lierop

 

 Klik hier voor de sheets