Print deze pagina

Emergo-VFC bezoek aan Royal Mosa te Maastricht d.d. 25 juni 2010

Mosa. Tegels.

 

Kort samengevat: boeiend en inspirerend.

De wijze waarop Mosa tegen productieprocessen aankijkt, de organisatie heeft ingericht en aanstuurt, de inzet van marketing bij architecten en projectontwikkelaars, uiteraard het Cradle-to-Cradle concept, de dertien duurzaamheidsprojecten waar Mosa middenin zit en vanzelfsprekend een rondleiding door de fabrieken – het is allemaal aan de orde geweest.

Traditionele visie

De dag begon om 10 uur met een hartelijke ontvangst, inclusief de traditionele Limburgse vlaai. De twee MW-studenten Enrique Seegers (production manager) en Joost Stokbroekx (personeelszaken) verzorgden het eerste deel van de presentatie. Van hen hebben we veel gehoord over de organisatiestructuur, productietechnologieën (“dubbel bakken van een wandtegel versus enkel bakken van een vloertegel”) en de voor productie vaak belangrijke peilers, zoals ISO-certificering en werken volgens de Balanced Scorecard. Het lijkt een zeer scientific management gedreven organisatie, tot het moment waarop de presentatie over Cradle-to-Cradle begint.

Moderne visie: van motivatie naar innovatie

Wadia Khabtani, project manager sustainability en verantwoordelijk voor marketing projecten binnen Mosa, vertelt over de stappen die sinds 2007 zijn genomen om Cradle-to-Cradle  (C2C) gecertificeerd te mogen worden. Hij toont de durf van de ondernemer die als innovator aan de slag gaat, nog niet gehinderd door van bovenaf opgelegde wet- en regelgeving, nog niet bekend met het eindresultaat en de financiële consequenties in de finale van het traject.

Begonnen met het streven naar duurzaamheid vanuit een ideologie brengt C2C onderscheidend vermogen. Architecten kunnen niet om Mosa heen, die als enige tegelfabrikant dit certificaat heeft weten te bemachtigen. Het belang van C2C in opdrachten voor ‘duurzame bouw’ neemt explosief toe. Er is dus sprake van een lange termijn investering die zorgt voor een unieke marktpositie.

“A positive footprint”, zoals de directie van Mosa de inspanningen onderstreept, van “Triple P” – people, planet, profit – naar “Triple E” – equity, ecology, economy – aldus Khabtani. De voordelen van het werken met zuivere grondstoffen zijn groot.

Design awards

Mosa heeft in haar ruim 125-jarige bestaan vele design awards gewonnen. Alleen al om deze reden proberen vele concurrenten de producten van Mosa te kopiëren. Een niet te onderschatten bedreiging, die door onderscheidend te zijn én blijven op het gebied van innovatie continue wordt ondervangen. Mosa zet hiermee een prestatie van formaat neer.

Joost, Enrique en Wadia, nogmaals dank voor de hartelijke ontvangst en de boeiende rondleiding door jullie Mosa.